BER Rotterdam richt zich op een LNG (vloeibaar aardgas)-fabriek in Delfzijl, waarbij onder meer bietenbladeren, stro maar ook restproducten van biodiesel en bio-ethanol kunnen worden gebruikt. Het bedrijf zet de plannen voor een bio-ethanolfabriek voorlopig opzij.
BER Rotterdam was in eerste instantie van plan een fabriek te bouwen waarin voertarwe wordt omgezet in bio-ethanol en groen gas. Eigenaar Peter van der Gaag had echter moeite het plan in Rotterdam te realiseren. 'De haven is qua infrastructuur maar ook cultuur ingericht op fossiele brandstoffen.' Van der Gaag heeft nu vergunningen aangevraagd voor een LNG-fabriek in Delfzijl.
Volgens Van der Gaag lopen investeerders eerder warm voor een LNG-concept, waarbij biogas wordt gescheiden in bio-methaan en CO2. De bio-methaan wordt in vloeistof omgezet en de CO2 kan elders worden gebruikt in de industrie.
De kosten van de fabriek zal ongeveer Eur 90 miljoen zijn. Het kan ook zijn dat de lokatie niet in Nederland gaat plaatsvinden. Er zal 150–250 kton per jaar grondroffen verwerkt worden tot bio-LNG, koolstofdioxide ammonia en digestaat. De prijs van de bio-LNG (off-plant) zal ongeveeer EUR 0,30 per liter bedragen.
Cijfers
BER Delfzijl zal produceren:
• Bio-LNG: 35,000 ton = 80 mln liters= 50 mln m3
• pure (groene) koolstofdioxide: 40.000 ton
• (groene) aqua ammonia: 25.000 ton
• digestaat (een biomassa brandstof): 33.000 ton
• De hoeveel bio-LNG dat geproduceerd wordt is voldoende voor 25.000 auto's of 2.000 vrachtwagens.