De biomethanol productieplant van BioMCN (Bio Methanol Chemie Nederland) heeft een capaciteit van 250 miljoen liter geavanceerde (dubbeltellende) bio-methanol per jaar. Op dit moment wordt bio-methanol geproduceerd uit bio-methaan (groen gas) voornamelijk geproduceerd uit huishoudelijk afval.
Een pilot plant (20 kton) voor de productie van biomethanol uit glycerine werd in maart 2008 succesvol in gebruik genomen. De officiële opening van de commerciële fabriek (200 kton) vond plaats op 24 juni 2010.
Biomethanol werd tot voor kort gemaakt (en kan in de toekomst mogelijk opnieuw worde gemaakt) van ruwe glycerine, een duurzame biomassa die ontstaat als restproduct bij het verwerken van plantaardige oliën en dierlijke vetten. Sinds 2015 echter wordt de bio-methanol geproduceerd uit bio-methaan. Bio-methanol is chemisch identiek aan reguliere methanol. Bio-methanol kan als grondstof dienen voor andere brandstoffen of brandstofadditieven zoals MTBE, DME of waterstof, maar ook als brandstof op zich zoals bijvoorbeeld M85.
De bio-methanol die BioMCN produceert wordt beschouwd als een geavanceerde (2e generatie) biobrandstof. Ook kan bio-methanol gebruikt worden als bouwsteen voor de chemie. Dit betekent dat ook alle andere bestaande methanol toepassingen (kunststoffen, lijmen, harsen, e.d.) eenvoudig ‘vergroend’ kunnen worden.
Cijfers
BioMCN beschikt over een totale methanol capaciteit van 400.000 ton per jaar. BioMCN heeft de ambitie om haar volledige capaciteit de komende jaren volledig om te zetten naar bio-methanol en op andere duurzame manieren de productie van biomethanol uit te breiden.
Overig
Tijdens de Biofuels 2007 conferentie te Wenen is de prijs voor de grootste bijdrage aan nieuwe ontwikkelingen op het gebied van bio-brandstoffen uitgereikt aan BioMCN. In het daaropvolgende jaar daarop ontving BioMCN de CEFIC European Responsible Care Award en in 2009 was BioMCN één van de zes genomineerden voor de WWF Cleantech Star Award uit een selectie van meer dan 300 duurzame ondernemingen.
Met ondersteuning van Biesheuvel Autosport, Stichting GUTTS en Bas Koeten Racing demonstreert BioMCN dat sportiviteit en duurzaamheid uitstekend samen kunnen gaan. Sinds 2010 rijden alle deelnemers aan de Nissan 350Z challenge, met algehele goedkeuring van de KNAF, op M85 (85% bio-methanol, 15% benzine).
Toekomst
BioMCN heeft de ambitie de productie van bio-methanol vergroten en het proces verder te vergroenen. Op korte termijn kijkt BioMCN naar bestaande mogelijkheden om bijvoorbeeld samen te werken met (mest) vergisters of afvalvergisters.
Daarnaast kijkt BioMCN naar diverse innovatieve oplossingen. Concreet wordt op dit moment gekeken naar de inzet van CO2 in het productieproces. Andere mogelijkheden zijn de inzet van groene waterstof en groen syngas. In dit kader volgt BioMCN nauwgezet de ontwikkelingen op het gebied van vergassingstechnologieën.